Artikels

VW Touareg zonder voertuigsnelheid

VW Touareg zonder voertuigsnelheid

VW Touareg zonder voertuigsnelheid

13/5/2015

Onlangs kregen we in ons diagnosecentrum een Volkswagen Touareg binnen van bouwjaar 2004. Deze SUV was voorzien van een 2.5TDI krachtbron, met motorcode BAC. De klacht luidde als volgt: geen voertuigsnelheid op het combi instrument, en geen communicatie mogelijk met de ABS unit. De garage houder vermoedde een defecte ABS module, maar helaas na vervanging hiervan bleken de problemen nog steeds dezelfde. Dan maar contact opnemen met Sergoyne Diagnostics!

 

Klachtanalyse:
Afgaande op de symptomen vermoeden we dat het probleem zich situeert in de CAN-BUS communicatie tussen de modules onderling. Het is namelijk zo dat de voertuigsnelheid vanuit de ABS module via dit CAN-BUS netwerk doorgeven wordt aan o.a. het combi instrument, en dat ook de diagnose communicatie via dit netwerk verloopt. Het was dus niet zo een vreemde conclusie van de monteur om te vermoeden dat de module zelf defect was. Na zelf te hebben vastgesteld dat er effectief geen diagnose communicatie met de ABS unit mogelijk is, besluiten we onze scope, en een correct schema erbij te nemen en te gaan meten aan de CAN-BUS draden bij de ABS unit. De bedoeling hiervan is om de CAN-BUS communicatie in beeld te brengen, en hieruit af te lijden of we eventueel te maken hebben met een bedradings- of module probleem. Belangrijk detail, met onze diagnoseapparaat hebben we een volledige voertuigscan uitgevoerd en hieruit is gebleken dat er ook een communicatie probleem met de 4x4 module blijkt te zijn.

 

Analyse van het gemeten signaal:
Eens we de CAN-BUS communicatie bij de ABS unit duidelijk in beeld hebben, gaan we over tot analyse. We trekken volgende conclusies. Ten eerste, zijn we al zeker dat de communicatie aankomt bij de ABS module en dat we dus geen draadbreuk hebben. Ten tweede, stellen we vast dat er een afwijking zit op de rustspanning van bus. De rustspanning dient namelijk 2 keer (afgerond) 2.5V te zijn, terwijl we hier een rustspanning van om en bij de 2V meten. Nu stel dat deze lagere rustspanning een slechte, of onmogelijk, communicatie tot gevolg zou hebben, dan zou dit ook gelden voor alle andere modules op het netwerk. Terwijl de problemen zich beperken tot de ABS- en 4x4 module. Toch vinden we dit vreemd, en we stellen ons de vraag, wie of wat zorgt voor de rustspanning van een CAN-BUS? Wel eigenlijk is het simpel, elke aangesloten module voorziet de bus van deze rustspanning, m.a.w. de rustspanning is de gemiddelde waarde van de spanningen geleverd door alle aangesloten modules. Dit in combinatie met de afsluitweerstanden zorgt voor een gemiddelde waarde van 2 keer 2.5V (CAN-H en CAN-L). Er is dus iets wat deze spanning omlaag trekt, weerstand in de bedrading? Module? Aangezien de problemen zich duidelijk situeren bij de ABS en 4x4, besluiten we onze meting te herhalen maar dan met beide modules los gekoppeld. Deze handeling mist zijn effect niet, we meten terug een rustspanning van om en bij de 2.5V!

 

Draadbreuk:
Blijkbaar belasten beide modules het netwerk, maar hoe? We nemen ons elektrisch schema van onze ABS unit weer bij de hand, en gaan over tot controle van alle voedingen en massa’s. Bingo! We missen een voeding na contact. Wat speurwerk, en enkele extra schema’s verder blijkt dat de ontbrekende voeding door een relais geschakeld wordt, en dat deze geschakelde voeding niet enkel voor onze ABS module dient maar ook de 4x4 module van spanning voorziet. De relais blijkt zich onder de chauffeurs zetel te bevinden, en wordt aangestuurd door de Kessy module (keyless entry module). Het is net in die stuurdraad tussen Kessy module en relais dat het probleem blijkt te zitten. De draad is onderbroken, waardoor beide modules in “slaapstand” blijven staan en dit met alle gekende problemen tot gevolg. Na herstelling van de draad zijn dan ook alle problemen van de baan.

 

Conclusie:
Wat ons vooral bij blijft is de afwijkende rustspanning van de CAN-BUS. Blijkbaar is het zo dat “slapende” modules dewelke niet actief deelnemen aan de communicatie, maar wel aangesloten zijn, het circuit belasten. De spanning van het netwerk gaat door de CAN tranceivers, maar ze leveren geen extra spanning aan het netwerk. Dit heeft blijkbaar hetzelfde effect op het circuit als een overgangsweerstand in de bedrading. Ééntje om te onthouden!

Opmerkingen of vragen? Reageer hier...