Artikels

volvo C30 pingelt hard

volvo C30 pingelt hard

volvo C30 pingelt hard

16/8/2016

Een Volvo C30 van bouwjaar 2011 die uitgerust is met een D2 motor van Volvo ofwel beter gekend als de laatste generatie PSA 1.6 diesel motor met 8 kleppen i.p.v. de klassieke 16V kleppen motor die lang gebruikt is. Deze 8V kleppen motor D4162T van Volvo is toegepast voor Euro 5 wagens met een nieuwe generatie inspuitsysteem op deze motoren.

Onze probleemwagen is binnengekomen in de werkplaats met de volgende klacht: pingelen van de motor, onregelmatig draaien van de motor.

Op de technische hotline van Sergoyne beschikken we via Pass-thru over het originele Vida systeem.

We gaan daar ons opzoekwerk doen en checken of we in het originele Vida programma van Volvo niet meer info kunnen vinden.

Er is een TJ = Technisch Journaal van Volvo over deze klacht. We beginnen hoop te krijgen om tot een oplossing te komen.

 

Eerste punt is controleren dat het motormanagement systeem over de laatste software versie beschikt. Als dit niet het geval is moet er eerst een update van de ECM gebeuren. Dit is mogelijk via Pass-thru en het Vida programma van Volvo. De Sergoyne technische hotline assisteert de technieker in het gebruik van het Vida programma. Om de software te kunnen inladen in de wagen hebben we wel nog een dealer nodig, want bij de Volvo dealer moet je voor deze chassisnummer software in het magazijn aankopen en laten vrij schakelen voor jouw Vida gekoppelde computer.

Als dat gebeurd is, dan kan je op jouw computer de ECM software downloaden en vervolgens de update uitvoeren op de wagen.

Dan is stap 2 van het Technisch journaal aan de beurt, de inleer-procedure opnieuw uitvoeren.

 

De procedure is als volgt: gaan rijden met de wagen en verschillende declaraties doen in 3e of 4e versnelling en vanaf 4000 tr/min tot aan stationair toerental zonder de rem of koppelingspedaal in te trappen. Dit rijpatroon moet verschillende keren herhaald worden.

Wat gebeurd er op dit moment dan? Tijdens het afremmen op de motor gaat de motorstuurdoos de injector adaptiewaardes gaan bijstellen. Deze bijstelling van de adaptaties gaat er voor zorgen dat de motor terug meer gelijkmatiger stationair gaat lopen en de klopgeluiden gaan afnemen.

Want de diesel klopgeluiden die we opmerken in het begin waren te wijten aan een verkeerd inspuitmoment en foutieve inspuithoeveelheid.

Naarmate deze procedure van het afremmen op de motor meer en meer wordt uitgevoerd, gaat het de motor zachter en gelijkmatiger lopen. Beste is wel dat deze rit door een technieker wordt uitgevoerd op een rustige weg met weinig verkeer om een zo goed mogelijk resultaat te bekomen en een objectief merkbaar verschil waargenomen kan worden door de technieker. Let erop, we zijn hier makkelijk meer dan een uur op stap geweest aan een zacht draaiende motor.

Dit uitgevoerd zijndekan de wagen weer afgeleverd worden aan de klant.

 

Opmerkingen of vragen? Reageer hier...