Artikels

Opleiding ‘Autonoom rijden’ te Nijmegen, NL

Opleiding ‘Autonoom rijden’ te Nijmegen, NL

Opleiding ‘Autonoom rijden’ te Nijmegen, NL

25/11/2015

Vertrokken met 3 Sergoyne Diagnostics collega’s, richting Nijmegen te Nederland, een rit van 2 uur. De ideale manier om eens onder collega’s bij te praten over het werk en de uitdagingen welke er dagelijks in onze werkplaats en aan onze hotline binnenkomen. Het valt direct op dat we allen dezelfde mening zijn toegedaan, het gaat razendsnel de laatste maanden, en de technische en elektronische storingen worden steeds moeilijker en het vormt een steeds grotere technische kennis van onszelf om vlot te kunnen werken.

Eens aangekomen na een lange rit , was direct duidelijk, de Nederlandse trainer Arjen was een man met de nodige ervaring in lesgeven en had zijn sporen al verdiend bij de merken-importeurs.Een gemengde groep van 15 personen met enkele techniekers uit de werkplaats aanwezig, maar alsook bedrijfsleiders van grote garagebedrijven zelf.

Een mooie mix dus, waar we enorm veel van elkaar konden gaan opsteken. En dus niet enkel met elkaar konden praten over techniek, maar ook over het dagelijkse bestuur van een garagebedrijf. En moeten we steeds mee bewegen met de nieuwste trends in onze samenleving? En hoe wendbaar we eigenlijk moeten gaan zijn om de steeds veranderende moderne klant nog te kunnen boeien… Stuff to talk about, dus !




We begonnen met de basis, hoe besturen we de dag van vandaag ons voertuig en welke systemen zijn er zoal vandaag aanwezig om de dagelijkse strijd op de baan voor ons veiliger en makkelijker te maken? Zo veel nieuwe opties, technische hulpmiddelen, … We kijken ook terug naar hoe het vroeger was, maar vooral werpen we al een blik op de toekomst, denken aan het autonoom rijden van de nieuwe Tesla, de Google car welke steeds de media domineren. Blik op oneindig, de toekomst lacht ons toe!

Alle veiligheidssystemen , assistentiesystemen, radar- en camerafuncties hebben we van kortbij besproken volgens hun manier van werken in het moderne voertuig. En niet in het voertuig van binnen 10 jaar, maar van morgen, want the future is right now today… De meeste systemen zijn immers reeds op de markt, en schuifelen ook reeds door de garagepoort van ons autobedrijf binnen… Spannend !

Zijn deze systemen passief, hebben ze een informatieve functie voor de bestuurder van het voertuig? Of zijn het actieve systemen , die effectief ingrijpen in de besturing van het voertuig. En wat brengt ons de toekomst in onze automobielsector? Een voertuig waar de bestuurder niet meer moet ingrijpen, de self-driving car? De auto bestaat reeds, dus de toekomst zal ons nog veel straffere items brengen! En snel!

 


 

Dan volgt het praktijkgedeelte waarin we een VW Golf die uitgerust is met automatische cruise control en automatische parkeerfunctie onder de loep nemen. We doen een volledige uitlijning van het voertuig en gaan hierna over tot kalibratie van de radar die in de bumper vooraan zich bevindt. Op deze Golf maken we gebruik van het originele kalibratie paneel van VW in samenwerking met een Bosch KTS diagnosetester.

Wijzelf bij Sergoyne Diagnostics zijn verwend, en beschikken over het HELLA Gutmann kalibratie paneel wat veel gelijkenissen vertoont met het origineel van VW met als surplus dat we ook op andere merken kunnen werken. Investeren in materiaal en onze werkplaats klaar maken voor de toekomst, we zijn er dagelijks mee bezig.

De trainer legt ook de nadruk op het feit dat bij elke herstelling aan de voorbumper of aan de voorruit, ook al is de schade beperkt, een correcte afstelling van de radar en camera dient te gebeuren. Dit is zeer belangrijk en wordt veelal over het hoofd gezien, zeker als er geen foutcodes aanwezig zijn op deze systemen. Natuurlijk moet dit precies en correct gebeuren en met de nodige zorg en aandacht. Belangrijk is het paneel juist te positioneren, om zo een correcte afstelling te kunnen uitvoeren. Want een foutief afgestelde radar of camera kan bij gebruik van de cruise control bijvoorbeeld ervoor zorgen dat de wagen foutief gaat reageren als het systeem ingeschakeld wordt.

 


 

Dan de prijs, wat vraag je hiervoor aan de klant? Dit worden interessante gesprekken waar we veel uit kunnen leren. Iets wat we ook sterk stimuleren in onze eigen diagnose- en succestrainingen. Je kan soms immers nog meer leren van elkaar, en van ervaringen delen, dan van de slides op het scherm . Dan komen de ervaringen van de andere cursisten naar boven… 

Niemand doet het voorlopig zelf, iedereen gaat voor dergelijke werken momenteel naar de dealer… Uit schrik? De dealer zelf is tevreden want die kan hier mooi 250 euro, en méér voor vragen. Hoe lang duurt dit bij de dealer? Een uurtje, plus afschrijving van materiaal? Dan is iedereen in de groep het er wel over eens dat wij als onafhankelijke werkplaatsen dit wel vlot goedkoper kunnen doen en ZELF doen. En dat we daar eigenlijk wel zin in hebben!

Hebben we nog schrik om dit te doen? Nee, iedereen wil na deze training aan de slag gaan. De opgedane kennis in de cursus geeft ons energie en zelfvertrouwen.

We zijn het erover eens dat we als onafhankelijke garagebedrijven moeten investeren in extra equipment om dit te kunnen uitvoeren. Dat is duidelijk. Maar dat we ook dienen te investeren in ons hoofd, in extra kennis, in opleidingen,… En dat we moeten buitenkomen, want die kennis komt ons niet zomaar toegevlogen. Hoe meer kennis, hoe beter we de markt aankunnen, en hoe fijner het toch werken is? Of blijf je liever knoeien?

Investeringen die je doet, welke je grijze hersenmassa ten goede komen, dus investeren in jezelf, is een gouden raad in onze succestrainingen. Bijscholen a gogo, geeft je zoveel energie.

Een onafhankelijk garagebedrijf welke nu bijschoolt, en mee kan met de nieuwe technologie en markt, en constant blijft kennis opdoen, kan de toekomst aan en kan groeien als specialist in zijn vakgebied, en stapt weg van het ‘generalist zijn’, het ‘vanalles een beetje kunnen, maar niks echt goed’. Wij kijken terug op een fijne opleiding, en staan weer wat straffer in onze schoenen !


Opmerkingen of vragen? Reageer hier...