Artikels

Mercedes training Euro 6, het verslag

Mercedes training Euro 6, het verslag

Mercedes training Euro 6, het verslag

09/12/2015

Verslag Mercedes training, Euro 6 voertuigen. 

Hoe belangrijk continu bijscholing en up-to-date blijven is, ondervinden we dagelijks in onze werkplaats en aan onze hotline. Garagehouders welke door het bos de bomen niet meer zien, of het Noorden kwijt zijn door de overvloed aan informatie en nieuwe technologie die langs ramen en deuren binnenstroomt. Een dagelijkse constante waar we steeds weer proberen op in te spelen, door deze ondernemers of techniekers bij te staan waar nodig, en aan te sporen bij te scholen. 

Door dit als onze missie te zien binnen Sergoyne, hebben we dagelijks uitdagingen bij de vleet, welke we met plezier verwerken. Echter mogen we onszelf niet uit het oog verliezen… Want hoe kunnen we anderen ondersteunen en technisch bijstaan, als we zelf niet op de hoogte zijn? Wanneer je met het vliegtuig op reis vertrekt, en de stewardess de veiligheidsinstructies demonstreert, wordt er ook steeds vermeld, indien wegvallen van luchtdruk, eerst je eigen zuurstofmasker op te zetten en dan pas kinderen en anderen te helpen. Zo ook dus bij ons. 

We hebben de kans om een training bij te wonen rond Mercedes motoren, welke voldoen aan de Euro 6 wetgeving. Een mooie training, welke we zeker niet aan ons voorbij laten gaan. Op dus naar Vorst, waar we verwacht worden voor een boeiende en praktische namiddag les. 

De trainer van dienst weet van wanten en kan de nodige kennis direct in de groep gooien... Om zich volledig op de hoogte te stellen van de materie is hij zelf een week bij Mercedes les gaan volgen in Stuttgart. Al snel vult het leslokaal zich met bekende en minder bekende gezichten, maar één voor één techniekers en specialisten met een grote goesting om bij te leren en hun kennis te verruimen. Het programma laat niets aan het toeval over en zit goed vol. We gaan het uitgebreid hebben over de lay-out van de voertuigen, bleu efficiency, bleutec, opbouw van het uitlaatsysteem en zoveel meer. No time to waste, aan de slag !

Beginnen doen we altijd bij het begin: Wat zijn de eisen die Euro 6 oplegt aan de constructeur? Euro 6 gaat van start op 01/09/2016 en we zien dat er zeer stevig gehamerd wordt op stikstofoxyden(NOx) met maar liefst een daling van 55%!
Om dit te bekomen zijn er drastische maatregelingen nodig. Een groot deel hiervan speelt zich af in de uitlaat van de wagen. Om correct en snel de NOx van een motor te meten dient deze uitgerust te zijn met nauwkeurige NOx sensoren. De werking hiervan wordt tot in detail bekeken, uitgelegd en tijd voor vragen en discussie. Mercedes heeft hiervoor 2 oplossingen voor het uitlaatsysteem: NSK en SCR systeem. Beide systemen zijn uniek en hebben een zeer specifiek uitlaat gedeelte. Het SCR systeem en met name dus ook het AD blue, nemen we onder de loep en gaan we even uitdiepen. Interessant, we willen meer weten!

Want wat is nu eigenlijk juist AD bleu? Hoe kan dit ons helpen om ons voertuig te laten voldoen aan de Euro 6 normering? Wat als onze klant gereden heeft zonder AD bleu?
Werkingsdruk van het systeem?

Theorie is belangrijk maar uiteindelijk zijn we allemaal mensen van de praktijk. We verplaatsen ons van het leslokaal naar de praktijkruimte voor het echte werk.
Daar wachten er 3 nieuwe Mercedes voertuigen op ons, waar vast wat uitdaging op te bespeuren valt!



Het eerste voertuig is een A-klasse met een M270.910 motor, wat zoveel betekent als een direct ingespoten benzine motor.
Diagnose stellen, jep let’s do this ! Uitlezen van drukken, temperaturen, aansturen van het CAMtronic systeem, het lukt allemaal probleemloos. Dit zowel met de HELLA Gutmann als met de Actia. Met de picoscope gaan we eens kijken naar de drukregeling van de brandstofgalerij. Benieuwd.



Voertuig nummer 2 is een Mercedes E klasse cabrio.
Hierbij gaan we even de andere kant op en gaan we eens kijken hoe de toegang en startautorisatie ligt bij het nieuwe gamma van Mercedes. Hier komen enkele verrassende nieuwigheden aan bod!
Hoe kunnen we aan de slag als het contact niet meer wil?
Hoe gaat Mercedes de piekstroom opvangen die de startmotor vraagt?



Als laatste voertuig wacht er een Mercedes C klasse op ons. Bij dit voertuig gaan we de uitlaat bestuderen. Elke sensor of drukmeting komt aanbod. Waarom heeft het zin om een smoorklep in de uitlaat te plaatsen? Waar en wanneer gaan we AD bleu injecteren?
De wagen beschikt ook over een zeer speciale lagedruk brandstofpomp. Ook deze gaan we volledig bekijken en de eventuele problemen en hun oplossingen ontrafelen.



Een heel boeiende dag, welke ons weel vele nieuwe inzichten heeft opgeleverd, en ons sterker in onze schoenen doet staan als diagnose-technicus. De kennis welke we vandaag hebben opgedaan, is niet verloren en zal direct kunnen opgediept worden, als we morgen onze klanten dienen bij te staan in onze diagnosewerkplaats of aan telefoon.
Investeren in kennis, betaalt zich terug met de allergrootste rente.

Opmerkingen of vragen? Reageer hier...