Artikels

KIA Sorento is al rijdend stil gevallen

KIA Sorento is al rijdend stil gevallen

KIA Sorento is al rijdend stil gevallen

15/3/2016

 

VOERTUIG :

KIA SORENTO 2.5 CDI 103 kW

KLACHT:

Auto is rijdend stilgevallen. Auto start wel, slaat niet aan.

BEKENDE HISTORIE:

Wegens afgebroken gloeibougies is de cilinderkop gedemonteerd geweest bij de dealer in november 2015. De auto is iets later binnengebracht bij een onafhankelijke diagnosetechnicus. Daar komt men niet tot een oplossing waarna de technieker contact opneemt met onze Sergoyne hotline

UITGEVOERDE WERKZAAMHEDEN:

We raden de technieker aan te starten met het uitlezen van de wagen, foutcode P0190 is aanwezig. Dit geeft aan dat het signaal van de raildruksensor te hoog is. De technieker vermoedt dus dat er iets fout is met de raildruk en hierdoor de wagen niet meer wil starten. Retour van de verstuivers wordt gemeten en 1 verstuiver heeft opvallend veel retour. Er wordt beslist om alle 4 de injectoren te laten testen bij een diesel specialist en deze keurt 2 van de 4 injectoren af, dus deze worden vervangen.

Deze 2.5 diesel motor beschikt over een Bosch CP3 common-rail systeem met een zelf aanzuigende pomp en VCV regelaar op de pomp. Op de rail is nog een mechanische overdrukklep voorzien. Deze wordt ook vervangen samen met de VCV klep op de pomp inclusief nieuwe brandstoffilter, omdat na het vervangen van de verstuivers nog steeds geen leven in de motor zit. De raildruksensor geeft geen raildruk weer in de parameters, deze blijft continu op 250 bar staan. Mechanische aanzuigpomp wordt gecontroleerd om te checken of deze goed aanzuigt en geen valse lucht aanzuigt.

Het foutcodegeheugen van het voertuig is na het vervangen van de raildruksensor leeg, toch start de wagen nog steeds niet… De dealer heeft voorheen wel geconstateerd dat de contactsleutel herkend wordt. De zekeringen worden gecontroleerd in de motorruimte en passagiersruimte, OK. (Hoofd)relais in motorruimte doormeten, OK. De stuurdoos krijgt perfect al haar voedingen en massa aansluitingen.

Compressie meten en alle cilinders zijn ok. De technieker merkt op dat de gloeibougies “droog” zijn. Er is dus effectief geen brandstofinspuiting. Er is zeker brandstof tot verstuivers, raildruk loopt op en bij het losdraaien van de verstuiverleiding zit de brandstof tot halverwege de voorruit. Kabelboom controleren, geen onderbrekingen naar de injectoren.

Dan rest enkel nog de krukas en nokkenassignalen. Nokkenassensor is van Hall Principe en krukassensor is van inductieve type. Van de Hall sensor kun je voeding en massa nog nameten met multimeter, maar het signaal en het krukassignaal moet je zeker met de scope meten om op zeker te spelen. De bekabeling van beide sensoren is perfect in orde. We checken ook of de timing tussen krukas en nokkenas perfect op punt staat.

Op de nokkenas zien we een mooi blok signaal. Op de krukas zien we ook een mooi sinus signaal, echter is daar wel een merkwaardigheid te bespeuren. Het lijkt alsof er tanden ontbreken…

En dan komt het verhaal terug naar boven waarvoor de wagen eerst was binnen gekomen bij de dealer. De motor is voor de demontage van cilinderkop volledig uit de wagen gehaald en men heeft bij de montage/demontage van de versnellingsbak waarschijnlijk een kleine fout gemaakt en een van de tanden op het vliegwiel geraakt en daardoor verplooid.


Eens dit opgelost is, start de motor weer perfect omdat men nu terug een perfect krukassignaal ziet. Achteraf gezien een duidelijke oorzaak en vraag je je af waarom je hier niet eerder naar gekeken is? Maar goed, zo gaan die dingen. Je gaat er vanuit dat iedereen zijn werken perfect uitvoert, maar het tegendeel werd hier weer eens bewezen. Als diagnose specialist aan dergelijke gevallen beginnen, dan is het van cruciaal belang om goede achtergrondinformatie te krijgen on een duidelijk beeld te kunnen vormen van al wat fout zou kunnen zijn. Het hoeft niet altijd elektronisch te zijn, mechanisch aspecten mogen niet vergeten worden bij diagnoses.

 

Opmerkingen of vragen? Reageer hier...