Artikels

Jaguar X-Type met foutcode U1900

Jaguar X-Type met foutcode U1900

Jaguar X-Type met foutcode U1900

01/6/2016

 

Een Jaguar X-Type 2.0 liter diesel met motorcode FMBA uit 2007 heeft last van een hardnekkige storing. Het lampje van de ABS/ESP brandt en foutcode U1900 ‘Anti-lock braking CAN circuit failt’ staat in het systeem. De garagehouder komt er niet meer uit en besluit de hotline van Sergoyne te bellen.

Jeroen Vertongen eigenaar Sergoyne: “Een U-code geeft een communicatiefout aan in het CAN-bus systeem. In dit geval gaat er iets mis met de communicatie tussen de ABS-ECU en het instrumentenpaneel.”

De garage waar de Jaguar staat heeft de ABS-unit en het instrumentenpaneel gewisseld met een donorexemplaren. Zonder succes, de foutcode blijft terugkomen. De voorgeschiedenis van de auto is helaas niet bekent, want de auto is gekocht inclusief CAN-bus storing.

Netwerkschema

Jeroen: “Om een goed advies te kunnen geven aan de garagehouder moeten we beschikken over het juiste netwerkschema. Een CAN-bus storing kan je namelijk niet oplossen zonder het juiste schema. We vinden een schema in de OE-database. Daaruit blijkt dat het instrumentenpaneel ook dienst doet als gateway. Verder hebben we te maken met een vrij klassieke BUS-structuur waarbij de meeste modules parallel met elkaar verbonden zijn.”

“We geven de klant het advies om een volledige systeemscan te maken van het voertuig en om met een scope de CAN-bus communicatie tussen de ABS-unit en instrumentenpaneel te bekijken. De resultaten hiervan moet de klant naar ons sturen”, zegt Jeroen. Uit de systeemscan blijkt dat er enkel in het instrumentenpaneel een communicatiefout aanwezig is. Een scopemeting kan de klant niet aanleveren aangezien de klant niet beschikt over een scope.

“De klant kan ons dan wel geen scope meting aanleveren, toch ben ik vrij zeker dat we hier niet te maken hebben met een verstoring van het CAN-bus signaal door een sluiting, draadbreuk of defecte module. Ik durf deze conclusie te trekken doordat ik de opbouw van het netwerk ken. Is er een verstoring van het CAN-bus signaal dan zouden meerdere ECU’s een CAN-bus fout moeten geven. Dit in het achterhoofd en gezien de vage voorgeschiedenis van het voertuig, gaat ons idee in de richting van een foutief gecodeerde ECU”, legt Jeroen uit.


Diagnosetester

Jeroen: “Wanneer we onze tester in demo modus zetten zien we dat de codering gewijzigd kan worden met betrekking tot het ABS-systeem in het instrumentenpaneel (gateway) en de motor ECU. De klant beschikt niet over een diagnosetool om te controleren of beide ECU’s juist gecodeerd zijn. We sturen daarom onze tool op naar de klant.”

Jeroen: “Alle coderingen in het instrumentpaneel blijken correct te zijn. Wanneer we echter in de motor ECU een nieuwe VID BLOCK (variable identifiers) creëren valt het ons op dat de Jaguar gecodeerd is met verwarmde voorruit terwijl de auto er geen heeft. De codering van de cruise control staat uit terwijl deze wel aanwezig is.”


Juiste codering

Jeroen: “Na het invoeren van de juiste codering in de motor ECU kan de foutcode gewist worden en het ABS/ESP-lampje is uit. Zo zie je maar systeemkennis, technische data en goede apparatuur je hebt het allemaal nodig. Anders wordt diagnose stellen onmogelijk.”


Met behulp van de technische documenten van het voertuig vind Jeroen een verkeerde gecodeerde voorruit en een niet gecodeerde cruise control. Om een nieuwe codering te creëren in de motor ECU selecteert Jeroen ‘create new VID Block’.

 

 

 


 

Opmerkingen of vragen? Reageer hier...