Artikels

Garage-ondernemerschap in een sterk veranderende markt

Garage-ondernemerschap in een sterk veranderende markt

Garage-ondernemerschap in een sterk veranderende markt

24/12/2015

 

Hoe kunnen we de dag van vandaag, als ondernemer garagehouder, kansen zien in een sterk veranderende markt? Een markt welke op een sneltrein zit, en niet meer te stoppen valt? Nieuwe technologie, straffe elektronica, nieuwe besturingssystemen, een bewegende samenleving, welke elk jaar verandert?

Beeld je eens in dat je nu op een nieuwe wagen aan de slag moet zonder diagnosecomputer, je zou nergens meer komen. In de jaren 90 konden we perfect nog aan de slag zonder computer, met een schema op papier en een voltmeter kwam je toen al heel ver. Nu moet je bij het vervangen van diesel injectoren deze aanleren via de diagnosetester. Wat brengt de toekomst? Binnenkort kunnen we vanop afstand diagnose stellen als de wagens zelfs niet in de werkplaats zijn, de techniek en apparatuur bestaat al en wordt zelfs al toegepast. We gaan software-updates kunnen uitvoeren vanop afstand, aanpassingen uitvoeren etc… zonder dat de wagen zelfs in onze garage is.

Gaan we naar volledig elektrische wagens evolueren of breekt waterstofwagens binnenkort volledig door? Om de hoeveel tijdinterval moeten die wagens op onderhoud komen? Wat zijn daar de slijtage onderdelen op? Een dieselfilter gaan we hierop niet meer terugzien natuurlijk, maar misschien zijn er elektrische componenten die op termijn vervangen moeten worden? Hoe ver staan we op gebied van kennis in elektronica? Elektrische wagens rijden op 400 Volt, gaat dat nog met onze klassieke voltmeter?

Slaat de schrik je nu om te oren, krijg je kippenvel op de armen, en breken de zweetaanvallen op rug en onder oksels uit? Fijn, je bent niet de enige, we horen het elke dag aan onze hotline, en in de trainingen bij Sergoyne Diagnostics. ‘Hoe kunnen we dit aan?’, ‘Waar moeten we starten?’, ‘Hoe krijgen we dit onder de knie’? Hoe, wat, waarom, wanneer, het zijn de beginwoorden van vele moeilijke vragen.


Laten we de vragen even vergeten, en eens met een ander woordje beginnen, met maar 2 letters, maar het allerbelangrijkste van allemaal… Wat dan (ja ik hoor je denken tot hier …) ? Begin met het woordje ‘IK’. En werk van daaruit verder, om de touwen aan elkaar te knopen, en alles aan te sturen.

Vorige week hoorde ik het nog van een inspirerende ondernemer, ‘De vent in de tent is heel belangrijk’. Het moet altijd starten met JOU. En zeker niet met je mooie gevel, je blinkende showroom, of je allernieuwste investering, dé diagnosetester.

Je mag nog zoveel investeringen van formaat doen, om de veranderende automobielmarkt te kunnen counteren, en je klaar te stomen hierop, maar als de kennis in je hoofd ontbreekt en de passie en veerkracht om dagelijks je bedrijf bij te sturen, ontbreekt… Even straffe taal spreken? Dan ben je snel ‘out of business’, en wel veel sneller dan je zelf denkt.

Dus zorg voor jezelf, en wordt een sterke leider van je garagebedrijf, en investeer in kennis om je markt aan te kunnen. Duw, neen beter, trap jezelf naar opleidingen, en naar de boekenwinkel, en verrijk jezelf nu eens met kennis welke je nodig hebt om je bedrijf aan te sturen. En ben je geen lezer? Kom dan buiten, ga netwerken en zoek naar gelijkgestemde ondernemers, welke ook zoeken naar oplossingen. Durf je telefoon vast te nemen en naar een helpdesk te bellen, deze kunnen jou een andere inkijk of denkpiste aanbieden op jou probleem.

Leer van elkaar, daag elkaar eens uit, en kom uit je comfortzone. Stress al aan het krijgen?

Wat is je strategie? Neen beter, eerst beginnen, met de vraag ‘Waar wil je naartoe met je garagebedrijf?’. Ik vraag het wekelijks aan garage-ondernemers, en jawel, we zijn best nog wel ambitieus, iedereen wil ‘groeien’. En wat is groeien dan? Meer omzet? Een grotere werkplaats? Meer medewerkers? Een extra afdeling? Meer specialisatie naar bepaalde merken? Eventueel zelf de carrosseriewerken gaan uitvoeren i.p.v. deze uit te besteden? Of meer tijd voor jezelf, om helderder te kunnen nadenken, en je bedrijf te kunnen stuwen naar nieuwe tijden? Ik kies voor het laatste ;-)

En wat is je strategie om je bedrijf te laten groeien? Een strategie is een stappenplan, een route welke je uitplant, wat je allemaal gaat ondernemen om dit doel dan te bereiken. Wordt het nu mistig in je hoofd, of is de hemel helder? Fire lightning of Blue skys?

In een sterk veranderende markt welke een aaneenschakeling is van beweging, dien je je strategie jaarlijks aan te passen! Vergeet het maar, dat je nog een routeplan kan opmaken voor 5 jaar. 2016 kan er al helemaal anders uitzien. Verander van route op je doel te bereiken, stel je GPS eens anders in, maar volg niet blindelings. Behou je DNA en je gezond verstand, om je bedrijf niet zonder chauffeur de diepte te laten induiken.

Hou de handen aan het stuur, maar kijk hard door de autoraampjes, vooruit, maar ook links en rechts. Blijf continu op de hoogte van wat er zich afspeelt buiten je bedrijf, en wat er je richting uitkomt. Neen, met aan je bureau te blijven zitten, of onder de wagen, noppes dan gaat het niet komen. Trek je straffe schoenen aan, en ga op ontdekking. Wees erbij !

Enkel zo ga je de toekomst van je garagebedrijf verzekeren. Eerst jezelf klaarstomen, en dan je werkplaats, en dan je materiaal… Hoe ver staan we als je investeert in het nieuwste materiaal en computers, als JIJ er niet klaar voor bent, als je het niet voor de volle 100% kunt benutten of niet weet wat eraan komt?

 

Opmerkingen of vragen? Reageer hier...