Artikels

Een simpele uitlezing, met het schaamrood op de lippen.

Een simpele uitlezing, met het schaamrood op de lippen.

Een simpele uitlezing, met het schaamrood op de lippen.

23/12/2016

We kennen het allemaal, klant komt aangereden met zijn voertuig en er brandt een lampje op zijn dashboard. We willen de klant snel helpen, dus zeggen we ‘rij even binnen meneer, we zullen de wagen eens uitlezen’.

We zetten het contact aan, pluggen onze diagnose computer in de EOBD stekker en hopla, we zijn vertrokken. Snel foutcodes lezen, alles wissen, nog eens controleren, parameters uitlezen.

Wat ons op dat moment ontgaat is dat het contact continu op staat, de ventilator van de verwarming draait, de koplampen branden, de radio speelt etc.

Samengevat: het batterijverbruik is enorm. Je verbruik snel 25 ampère en meer in een moderne wagen.

Na 20min willen we de wagen starten, NO GO…

Daar staan we dan als specialist met een platte autobatterij. Niets zo beschamend in het bijzijn van de klant.

Top tip: Gebruik een batterijlader tijdens het uitlezen van het voertuig. Niet alleen om zo’n situaties te vermijden, maar ook als extra service naar je klant toe.

‘Kijk meneer, ik ga uw auto uitlezen maar tegelijk ook uw batterij bijladen zodat alles in top conditie blijft’. Klant gaat dit super vinden en we voorkomen een lastige situatie achteraf door een platte batterij.

Want onze batterij booster is op die moment ook weer niet volledig opgeladen en denk maar verder…

Nu een professionele batterijlader kost ook geen fortuin meer, monteer er eentje aan je werkkar of diagnosekar en je voorkomt dergelijke situaties.

Monteer er eentje aan je hefbrug en laad de batterij bij als je een onderhoud van de wagen doet. Je hangt je wielsleutel al jaren aan je hefbrug, waarom je batterijlader dan niet?

Je opent de motorkap bijna altijd, met een batterijlader bij de hand is het in 5 seconden gepiept om deze aan te sluiten. Ook bij wagens met de batterij in de koffer kun je altijd vlot aansluitpunten onder de motorkap terugvinden, dit is zeker geen excuus.

En neen, we gebruiken geen batterijlader van 5 à 10 ampère uit de discountsupermarkt. Die heeft de klant thuis ook liggen om zijn grasmachine mee op te laden.

We gaan voor een exemplaar waarmee we minimum 50 ampère laadstroom kunnen leveren, die we kunnen instellen met welk type accu AGM of klassiek. Een waarmee we zelf de laadspanning kunnen instellen, echt zoals het hoort voor een professional.

Voor welk merk je kiest maakt niet uit, maar kies voor kwaliteit, want de batterijlader is een tool die onmisbaar is en zeker zal worden in jouw werkplaats.

Vanuit mijn functie kom ik regelmatig in werkplaatsen om demo te doen met diagnose apparatuur, zelden kom ik goede batterijladers tegen. We hebben allemaal een goede doppendoos en schroevendraaiers, maar geen goede batterijlader. Zonde, zeker als je geïnvesteerd hebt in een goede diagnose tester.

Groetjes, Tom

Opmerkingen of vragen? Reageer hier...