Artikels

BMW 318D met roetfilterproblemen

BMW 318D met roetfilterproblemen

BMW 318D met roetfilterproblemen

22/12/2015

 

Recent kreeg men op de hotline van Sergoyne Diagnostics een technische vraag over een BMW 318D van modeljaar 2008 die problemen had met het roetfilter op de wagen. Tijdens het rijden breekt het motormanagement altijd de actieve regeneratie van het roetfilter af. Met als resultaat dat het roetfilter alsmaar voller en voller geraakt. Uiteindelijk komt de wagen in de werkplaats met een volledig verstopte roetfilter.
 
BLIJVENDE ROETFILTERPROBLEMEN
De garagehouder gaat over tot vervanging van het roetfilter inclusief de verschildruksensor en temperatuursensoren die op het roetfilter gemonteerd zijn. Op dat moment zijn er ook twee foutcodes in het motormanagement aanwezig met betrekking tot het verstopte roetfilter. Men stuurt de klant met het nieuwe roetfilter terug de baan op. Helaas heeft men niet achter de oorzaak gezocht waarom het roetfilter verstopt is geraakt. Met als resultaat dat de klant na verloop van tijd terugkomt met het motorstoringslampje dat weer brandt en de aanduiding dat het roetfilter verstopt is.
 
WAT KAN DIT ZIJN?
De technieker doet beroep op de Sergoyne hotline om meer info te krijgen over de werking van het roetfilterregeneratieproces. Wij bezorgen hem de nodige schema’s van het motormanagement en specificaties
van het uitlaatsysteem, zodat de technieker een beter beeld krijgt over de totale werking van het diesel
uitlaatgasnabehandelingssysteem. Volgens de eerste bevindingen van onze technische diagnose-experts breekt het motormanagement de regeneratie af omdat de temperatuur niet hoog genoeg oploopt. Mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn: slechte werking uitlaatgaskatalysator, de EGRklep die niet volledig afsluit, koelvloeistofthermostaat die blijft open staan, gloeibougies die niet correct functioneren, temperatuur en druksensoren die niet ingeleerd zijn in het motormanagement, ...
 
DIAGNOSE
De technieker in de werkplaats demonteert het roetfilter (die de eerste keer al vervangen was) en stelt vast dat deze opnieuw volledig verstopt zit. Hij voert ook nog een rooktest uit aan het inlaattraject en stelt een lek vast ter hoogte van de carterventilatie-aansluiting op de aanzuigbuis van de turbo. De technieker vraagt zich af of dit invloed heeft op het regeneratieproces? Het lek bevindt zich tussen de luchtmassameter en de turbo, dus dit heeft wel degelijk invloed op het regeneratieproces. Want de luchtmassameter meet minder lucht dan er werkelijk de motor ingaat. Ten gevolge daarvan wordt er dus ook te weinig diesel ingespoten, wat resulteert in een te lage verbrandingstemperatuur. Wat er uiteindelijk voor zorgt dat het regeneratieproces van het roetfilter steeds afgebroken wordt door onvoldoende hoge temperatuur in de uitlaat.
 
RESULTAAT
Na het vervangen van de roetfilter en de inlaatslang (om het lek te dichten) zijn alle problemen van de baan. De temperatuur voor de katalysator loopt nu bij belasting spontaan op tot 450 °C als men met de wagen gaat rijden. We kunnen er dus vanuit gaan dat de regeneratie nu wel goed gaat verlopen.

 

Opmerkingen of vragen? Reageer hier...